Puurs, 23.05.2014

VIKING boekt voor het eerst meer dan 150 miljoen euro omzet

Succesvolle introductie van nieuwe tuinmachines

VIKING GmbH maakt een positieve balans op van het jaar 2013. Het bedrijf zag haar omzet met zowat 10% stijgen, van 140,0 naar 153,9 miljoen euro. Daarmee overtreffen de Tirolers voor het eerst het niveau van 150 miljoen euro omzet. Dit is een nieuw record in de geschiedenis van het bedrijf. Ook het aantal werknemers groeide van 317 in 2012 naar momenteel 329 medewerkers. Dat komt overeen met een toename van 3%. Vergeleken met vijf jaar geleden is het aantal werknemers met 31% gestegen. Deze ontwikkeling bevestigt de positie van de fabrikant van tuinmachines als belangrijke werkgever in de regio. Het balanstotaal blijft met 101,8 miljoen euro bijna onveranderd hoog. De solvabiliteit steeg in 2013 naar 62%.

Ook het exportaandeel van VIKING bleef met 98% constant ten opzichte van vorig jaar. "Onze investeringen in het merk VIKING zijn beloond. Wij hebben onze positie als sterk vakhandelsmerk in het afgelopen jaar bevestigd en extra marktaandeel gewonnen. Een duidelijk teken dat we ook in de toekomst onze Premium strategie moeten vasthouden", zo legt bedrijfsleider Peter Pretzsch deze positieve ontwikkeling uit.

In het competentiecentrum in Langkampfen worden naast VIKING producten ook steeds meer machines van STIHL geproduceerd. Momenteel worden negen accuproducten van de STIHL groep gemaakt in de fabriek in Langkampfen. Dit jaar zijn daar al enkele nieuwe producten aan toegevoegd, zoals de accumotorzaag MSA 160 T, de accuhoogsnoeier HTA 85 en de accuheggenschaar HSA 86. In de loop van het jaar komen daar nog enkele machines bij. "Deze ontwikkeling is niet alleen een teken van vertrouwen in onze medewerkers, maar ook een bevestiging en versterking van de locatie in Langkampfen", zo gaat Peter Pretzsch verder. Door deze synergie wordt het bedrijfsterrein, dat eind 2012 in Fase III sterk is uitgebreid, optimaal gebruikt en worden seizoenschommelingen verminderd.

Marktintroducties zorgen voor extra omzet
Innovaties brengen succes – dat bleek ook weer in 2013 bij VIKING. Het aandeel van de omzet dat te danken is aan nieuwe producten van de tuinmachinesfabrikant, is bovengemiddeld hoog. Jaar na jaar doet het Tiroolse bedrijf investeringen om het aanbod aan tuinmachines nog beter en efficiënter te maken. De focus ligt altijd op een hoog prestatieniveau, gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en comfort. In het afgelopen tuinseizoen is de productfamilie van VIKING uitgebreid met ongeveer 20 nieuwe producten. Bijzonder veelbelovend waren de marktintroducties van de robotmaaiers MI 632 en MI 632 P en de grasmaaiers uit de 2-serie en de 4-serie.

De nieuwe iMows van VIKING vormen een innovatieve generatie van robotmaaiers. De robotmaaiers van de 6-serie werden in de herfst van 2013 eerst met succes geïntroduceerd in Duitsland, Noorwegen, Zweden en Denemarken. Nu is deze intelligente robotmaaier ook in vele andere landen verkrijgbaar. De iMow modellen MI 632 en MI 632 P vallen op door hun bijzonder snelle en precieze werkwijze, hun betrouwbaarheid en hun aantrekkelijke design. Ze werken volautomatisch, zijn heel eenvoudig naar wens te programmeren en voeren hun taak binnen de kortste tijd uit. Het grote voordeel voor de gebruiker is dat hij hiermee tijd uitspaart om leukere dingen te doen. De iMow rijdt het hele gras af, zonder ook maar één grashalm over te slaan. De snijhoogte kan naar wens worden ingesteld van 20 tot 60 mm. Bovendien herkennen de robotmaaiers begrenzingen en hindernissen, en wijken dan automatisch uit. Als het begint te regenen, onderbreekt de iMow zijn taak en rijdt hij naar het docking station. Als het weer droog is, wordt het maaiwerk verdergezet. De krachtige accu's worden op eigen kracht en met uiteenlopende snelheid geladen, afhankelijk van de geplande taak. ´s Nachts verloopt het opladen automatisch langzamer. Kort voordat een maaitaak is gepland, schakelt de iMow over naar snel opladen. "De marktontwikkeling van de robotmaaier stijgt met sprongen. We kunnen momenteel wel spreken van een uitzonderlijk sterk groeiend segment in de branche van gemotoriseerde tuinmachines. Daarom zijn we zo blij dat de marktintroductie afgelopen herfst zo succesvol was. Hiermee heeft VIKING ook in de klasse van robotmaaiers een sterke positie veroverd", verklaart Wolfgang Simmer, hoofd Marketing en Verkoop van VIKING GmbH.

Het design van de robotmaaier werd onlangs bekroond met de Red Dot Design Award, de iF Design Award én de relatief jonge Plus X-Award. Het totaalconcept en het grote vermogen waren de reden dat de machine bij Råd & Rön, de Zweedse tegenhanger van de Stiftung Warentest, als winnaar uit de test kwam.

De 2-serie van de VIKING grasmaaier is uitgebreid met twee modellen die een grotere snijbreedte (51 centimeter) hebben. De MB 253 en de MB 253 T zijn uitgerust met een krachtige OHV-motor die rustiger loopt, meer vermogen levert en duurzamer is. Het model MB 253 T is bovendien uitgerust met een wielaandrijving die het maaien nog eenvoudiger maakt. De 4-serie valt vooral op door de grote verscheidenheid aan modellen, die allen veel comfort bieden. Deze tuinhulpen zijn verkrijgbaar met drie soorten aandrijving. Al deze elektrische maaiers, benzinemaaiers of accumaaiers hebben verschillende snijbreedten en uitrustingsmogelijkheden.

Innovaties voor 2014
Naast de nieuwe robotmaaiers MI 632 en MI 632 P, die pas onlangs in veel landen op de markt zijn gebracht, biedt VIKING voor het huidige tuinseizoen nog een aantal nieuwigheden. Zo zien de zitmaaiers van de T5- en T6-serie er voortaan een stuk moderner uit en bieden ze een grotere functionaliteit. Door het gewijzigde chassis met een vereenvoudigde snijhoogteverstelling zijn de zitmaaiers nu nog gemakkelijker te bedienen.

De zitmaaiers van de T6-serie zijn vanaf nu verkrijgbaar met een gesynchroniseerd tweemessensysteem. Dat wil zeggen dat de messen 90 graden zijn gedraaid en dat ze overlappen. Door het geometrisch ontwerp wordt het gras optimaal naar de opvangbox gevoerd. De overlap zorgt bovendien voor een schitterend maairesultaat. Het maaiwerk en de motor zijn nu nog beter op elkaar afgestemd.

En de winnaar is …
VIKING. De tuinmachinefabrikant ontving in de afgelopen maanden meerdere designprijzen. De nieuwe robotmaaiers MI 632 en MI 632 P werden bij de gerenommeerde Red Dot Design Awards uitgeroepen tot "best of the best" - een extra erkenning die slechts weinig deelnemers ontvangen. Naast het design beoordeelden de experts ook factoren als innovatiegraad en functionaliteit. Daarnaast werden de iMow-modellen ook bekroond met de iF Design Award en de relatief jonge Plus X-Award. Bij de iF Design Award kiest een internationale jury van experts een winnaar in vijf categorieën, waaronder product- en verpakkingsdesign. De Plus X Award is een wereldwijde innovatieprijs voor producten op het gebied van technologie, sport en lifestyle, die wordt uitgereikt aan fabrikanten die een product aanbieden met een uitzonderlijke meerwaarde. Ook het nieuwe design van de zitmaaiers in de T5- en T6-serie werd bekroond met een Red Dot Design Award. De grasmaaiers deelden eveneens in de prijzen. Het accugrasmaaiermodel MA 443 C won niet alleen een Plus X-Award, maar werd ook uitgeroepen tot "Product van het jaar". Naast de accutechnologie was de enkele comfortabele duwstang bepalend voor het oordeel van de experts.

De hoge kwaliteit van de VIKING machines werd onlangs bij verschillende tests nogmaals bevestigd. Het elektrische grasmaaiermodel ME 339 uit de 3-serie kwam als winnaar uit de tests van de Stiftung Warentest. Van alle geteste machines ontvingen slechts twee maaiers een goede kwaliteitsbeoordeling. Naast snijkwaliteit, veiligheid en onderhoud werden ook het geluidsniveau en energieverbruik onderzocht. Bij de Zweedse tegenhanger Råd & Rön werd de robotmaaier MI 632 eveneens positief beoordeeld. De VIKING iMow kreeg het hoogste aantal punten en ontving als enige maaier de beste beoordeling in de drie maaitests; standaard maaien, maaien van nat gras en maaien van lang gras. Bijzonder overtuigend waren de grote snijbreedte, de hoge accukwaliteit en het superieure vermogen op sterk hellend terrein. Een vergelijkbare gebruikstest in Tsjechië leverde onlangs hetzelfde mooie resultaat op.

Een andere opsteker komt uit Engeland, het moederland van de grasmaaier. De VIKING grasmaaier MA 339 werd daar uitgeroepen tot "Best Buy" of aanbevolen aankoop. Het bijzondere van deze prijs is dat de mening van de consument bepalend is. Al sinds 1957 test de gerenommeerde en onafhankelijke producttest- en consumentenorganisatie "Which?" allerlei soorten producten. "Bij de productie van onze krachtige machines hechten wij vooral belang aan goed materiaal, een hoogwaardige afwerking en een aansprekend ontwerp, om te voldoen aan de hoge kwaliteitseisen van VIKING. Onze inspanningen worden nu beloond met deze onderscheiding", aldus een tevreden Johann Weiglhofer, hoofd Productontwikkeling.

Internationaal erkend vakhandelsmerk
In meer dan 60 landen wordt VIKING gewaardeerd om de hoge kwaliteit van zijn producten. De tuinmachinesfabrikant kon zijn marktaandeel op de Europese basismarkt verder vergroten. Bijzonder veel succes had VIKING in het afgelopen jaar in Duitsland, Frankrijk, Rusland, Polen, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden. In de Scandinavische landen kon het vakhandelsmerk een bovengemiddelde acceptatie van de robotmaaier vaststellen. Dat heeft te maken met de hoge affiniteit met techniek in Noorwegen en Zweden. "In de voorbije jaren konden wij onze positie in Europa verder uitbouwen. Dat is voor ons een belangrijke stap in de richting van ons doel om de nummer één van de Europese vakhandel te worden", zo legt Wolfgang Simmer, hoofd Marketing en Verkoop van VIKING GmbH, de toekomstplannen uit.

VIKING nu ook op social media
Bij het astronomische begin van de lente op 20 maart deed VIKING zijn intrede in de sociale netwerken, zoals Facebook en Google+. In deze media kan de bezoeker bedrijfsnieuws of gebruikstips lezen of zich via een film laten meevoeren naar de weelderige groene wereld van VIKING. In de eerste vier weken zijn er al meer dan 5.000 Facebook fans geteld!

Sociaal betrokken
Mensen zijn afhankelijk van een goed draaiende economie, en bedrijven van een gezonde samenleving. VIKING neemt op allerlei vlakken maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo verschaft de tuinmachinesfabrikant ook werk aan mensen met een handicap. Een derde van hen werkt inmiddels al meer dan tien jaar bij VIKING, en twee personen zelfs al meer dan 25 jaar. De bedrijfspanden van VIKING zijn daarvoor vanzelfsprekend passend uitgerust.
De sociale betrokkenheid van VIKING komt ook tot uiting in tal van sponsoractiviteiten. Op het gebied van sociale sponsoring heeft VIKING bijvoorbeeld een lang en intensief partnerschap met SOS Kinderdorpen, die sinds 2005 worden ondersteund. Samen met STIHL Oostenrijk stelt VIKING in heel Oostenrijk tuinmachines ter beschikking aan SOS Kinderdorpen, waarmee de parken en tuinen van deze instellingen onderhouden kunnen worden. Er wordt natuurlijk ook gezorgd voor afwisseling en plezier: met de looptractoren en grasmaaiertjes van de Kid-serie zorgde de fabrikant van tuinmachines al voor vele blije gezichtjes.

VIKING: succesvol lid van de STIHL groep
Als familiebedrijf is VIKING in zijn beslissingen onafhankelijk van derden. Sinds 1992 is VIKING voor 100% dochter van STIHL International GmbH. STIHL is sinds 1971 het meest verkochte motorzagenmerk ter wereld. De beide merken van de STIHL groep – STIHL en VIKING – zijn perfect complementair in hun productaanbod, wat veel synergie oplevert. Steeds vaker worden ook STIHL elektroproducten, zoals accumachines, in de fabriek van Langkampfen geproduceerd.
De STIHL groep is in 2013 weer gegroeid, en stelt de nieuwe producten van 2014 voor. Bij de balans-persconferentie op 29 april 2014 heeft het bedrijf een aantal wereldprimeurs voor de motorzaagtechnologie gepresenteerd.

VIKING managementteam

Dr. Peter Pretzsch Bedrijfsleider
Mag. Wolfgang Simmer Marketing- en salesmanager
Josef Koller Hoofd Productie en Marktaanbod
DI Michael Dickjürgens Hoofd Inkoop
Bruno Lutz Hoofd Financiën en Boekhouding
Ing Johann Weiglhofer Hoofd Productontwikkeling

Facts & Figures: VIKING in één oogopslag

Bedrijfshistoriek
1981: oprichting van VIKING GmbH
1992: VIKING treedt toe tot de STIHL groep
2001: verhuizing van Kufstein naar het competentiecentrum voor tuinmachines in Langkampfen
2007: eerste uitbreiding van de VIKING fabriek
2012: verdere uitbreiding met 16.000 m² nuttige oppervlakte

Bedrijfsleider
Dr. Peter Pretzsch

Productaanbod
Grasmaaiers, robotmaaiers, zitmaaiers, tuinhakselaars, verticuteermachines, motorhakfrezen en talrijke accu- en elektroproducten van het merk STIHL

Cijfers

200820092010
Medewerkers 219250268
Omzet x 1.000 EUR 118.823106.184110.554
Balans x 1.000 EUR 67.42065.59272.748
Eigen vermogen x 1.000 EUR 44.15145.87048.226
Solvabiliteit in % 657066
Exportaandeel in % 989897

201120122013
Medewerkers 297317329
Omzet x 1.000 EUR 133.688140.000153.900
Balans x 1.000 EUR 84.998102.500101.800
Eigen vermogen x 1.000 EUR 52.17556.60063.200
Solvabiliteit in % 615562
Exportaandeel in % 979898

VIKING in het kort

In 1981 werd VIKING opgericht in Kufstein. Vanaf toen groeide de productie van tuinhakselaars gestaag. Drie jaar na de oprichting van het bedrijf startte VIKING in 1984 de ontwikkeling van een eigen lijn grasmaaiers. In 1992, na de toetreding tot de STIHL groep, werd het assortiment tuinmachines volledig vernieuwd.

VIKING produceert en verkoopt vandaag grasmaaiers, robotmaaiers, zitmaaiers, tuinhakselaars, motorhakfrezen en verticuteermachines. Met een exportaandeel van circa 98 procent is de specialist in tuinmachines momenteel wereldwijd vertegenwoordigd in zo'n 60 landen. De belangrijkste exportmarkten zijn Duitsland, Frankrijk, Rusland, België, Nederland, Polen, Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden. Met 329 medewerkers bereikte VIKING in 2013 een omzet van 153,9 miljoen euro. Door de consequente ontwikkeling van kwaliteitsproducten en een goede marketing samen met de STIHL groep is VIKING een marktleider op het gebied van tuinmachines geworden.

Cookies op de VIKING website

Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bezorgen. Als u doorgaat zonder uw instellingen te wijzigen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent om cookies van de VIKING website te ontvangen. Niettegenstaande kan u deze instellingen te allen tijde wijzigen.

OK